Startsidan > Mot Nordpolen > Resebrev > Resebrev 2

<<<>>>

Ariel IV 5 juli 2005

Lofoten

Vår första natthamn denna "sommar" blev lilla Blixvär som en gång bestod av kanske 100 familjer med fiske och lite lantbruk som enda sysselsättning. Nu är byn helt avfolkad och de människor som vi träffade var sommargäster. Den historien har vi hört alltför ofta när vi seglat längs norska kusten.

Nästa dag kryssade vi ut genom den vackra skärgården kunde på långt håll se den berömda "Lofotenväggen". Det är 40 sjömil (drygt 2 landmil) över dit. Vi är i mitten av juni men runt oss såg vi bara vita fjäll och massor av snötäckta berg. Man menar att det inte på länge varit så mycket snö som stannat så länge. Under klarblå himmel och i vykortsvacker omgivning seglade vi i "lett bris" över ett stilla hav, en upplevelse av absolut skönhet och lugn.

Röst som är den sista ögruppen längs ut i Lofoten består av ett par hundra mindre öar. Alla är låga och först en timme innan vi angjorde den krångliga inseglingen såg vi husen och sedan själva öarna. Invånarna på Röst är rika. Här finns ett fiske som fortfarande blomstrar till skillnad från längre in i Vestfjorden. Varje år i mitten av januari kommer "skrejen", den stora torsken som vandrar ner från Barents hav till grunda områden söder om Lofoten för att leka. Detta är ett snabb- och skicklighetstest för Norges fiskare då alla vill få upp sina kvoter så snabbt som möjligt och få så bra betalt som möjligt. Men problemen är många. Vädret, det stormar oftare än det är fint väder kring Röst vintertid. Båtarna är till 80 procent "enmansfiskebåtar", dvs. de flesta fiskar ensam i liten båt. Torskbeståndet är så kraftigt utfiskat att man befarar en snar kollaps. Torsken måste bli sju år gammal innan den kan leka. Om man fiskar hårt så att torskarna inte hinner bli tillräckligt stora för att kunna reproducera sig är en katastrof nära. Efter påsk är säsongen slut och då vandrar torsken tillbaka. Nu i juli är allt stilla och lugnt på Röst. Fiskebåtarna är på sillfiske i Finnmark. Vi fick hela kajen för oss själva.

Nästa dag återvände normaliteten med regn och mer regn. Iklädda varmunderkläder och stora seglarställ seglade vi ut mot Lofotodden och det yttersta lilla samhället Å. Här slutar vägen. Det var nervösa timmar innan vi kom in. Några sjömil ut från land såg man de mäktiga snöklädda fjälltopparna men längst ner mot vattnet låg en kanske 50 meter hög dimridå som en vitgrå orm som omslöt hela kusten och gjorde all angöring omöjlig. Allt var vitgrått och spöklikt. Havet låg spegelblankt. Plötsligt skrek Björn: "val". Vi andra stod runt navigationsbordet under däck och studerade radarskärmen. När vi väl kommit upp var valen borta. Lunnefåglar i massor flaxade fram över havsytan som svarta flygfiskar. När vi i långsamt fart närmade oss "väggen" av dimma kom en svag vind och skingrade dimmolnen så att vi plötsligt fick fri sikt in i hamn.

Det är hit till Å som alla turistbussar och husbilar kommer och vänder. Man lockas av dom vackra Robuerna (sjöbodar att bo i) och den storslagna naturen runt Lofotodden. Vi hamnade plötsligt i en engelsk turistgrupp med ladies and gentlemen 70+ och hängde med på en guidad tur i världens äldsta "trankokeri", fiskleveroljetillverkning. Man kunde smaka om man ville. De flesta hade nog fått tillräckligt som barn.

Vi hade redan känt den speciella Lofotendoften av "törrfisk", stockfisk. Under 2-3 månader hänger torskarna två och två och torkar och förlorar under den tiden 80 procent av sin vikt men behåller alla sina näringsämnen. Därefter tas de ner från sina gigantiska träställningar, "katedralerna" och skeppas till framför allt Italien, men också till Spanien och Portugal. Om fisken hänger bara ett par veckor kallas den "buknafisk" och måste frysas. Hela torsken tas tillvara. Huvudet torkas och skickas till Nigeria där man gör soppa. Fiskarbarnen skär ut tungan med en mycket god förtjänst som följd. Tungan steks och anses vara en delikatess. Rommen åker i kaviartuben och levern blir D-vitaminkicken i "tran". Förr saltade man eller torkade fisk, uppskuren på mitten, på klippor som "klippfisk". Vi fick ingen fisk alls, när vi på väg till Reine försökte fiska.

Reine är centrum för alla valfångstfartyg, de som återstår och de som fått lov att fiska upp den lilla kvoten "vågevalar" som är tillåten. Det är eftertraktade kvoter som ger god förtjänst på kort tid. Vi förtöjde bredvid flera mycket stora privata motoryachter. Med lätt uppsprickandes molntäcke såg vi vår chans att göra en utflykt med gummibåten. Vi packade fikakorg och åkte in i Vindstadfjorden. Där vandrade vi mellan två fjäll över till Bunes, en lång kritvit strand med turkos vatten och fikade under "Helvetestinden", 610 meter hög. På stranden låg skelettrester av en stor val och drivved och timmer till ett helt hus. Tillbaka fann vi dingen 100 meter upp på torra land och det blev tungt att bära ut den till vattnet igen. Det är 2,4 meters tidvattenskillnad här.

Nästa stopp på vår Lofotentur blev lilla Nysfjord som skapat massor av debatt i Norsk press. Här tar man betalt av alla som vill ner i byn och se en av Norges äldsta och bäst bevarade fiskesamhällen, som mest består av Rourbuer, fiskehytter - till uthyrning! Hela samhället köptes upp av en grupp som investerat miljoner och som vill ha igen sina pengar med ordentlig råge. Går detta an, det är frågan?

I Henningsvär fick vi veckans första dusch. Det tog lite tid och kostade extra att duscha men nu var det akuta behov. I dessa trakter finns inte många faciliteter. Det gäller även tillgång till sötvatten. Blir det problem får vi väl samla regnvatten igen som i tropikerna. Vattenbristen löste sig till slut då vi kom till Svolvär. Här var det dags för byte av besättning, men vi hann med att äta sill, "römme", nypotatis och hälsa midnattssolen med en snaps innan avgående besättning skulle ta Hurtigruten tillbaka till Bodö.