Ariel IV - 27 juni 2005
Under segel igen!
Under
segel igen! Äntligen
loss och på väg mot Nordpolen. Vi sträcker på oss och andas in
den friska salta havsdoften och känner hur det pirrar i livsnerven
(var sitter den?) Till havs, tiiiil havs! - mot nya äventyr och
okomplicerade möten med likasinnade människor. Jobbkänsla och
rutiner rinner av oss och vi ler löjligt glada mot varandra.
Nästan
tio månader har gått sedan vi, Eric och Birgitta, lämnade Ariel
IV i Gildeskål kommune strax norr om Lofoten, efter en fantastisk
sommarseglats dit från Råå hamn, längs den vidunderligt vackra
norska västkusten. Varje dag mötte vi Hurtigrutten, fisket var
synnerligen generöst, solen sken för det mesta, snöklädda toppar
inramade fjordarna, baden var många men snabba och livet var
underbart – då som nu. Under vintern har Birgitta administrerat
kultur i Skåne, Eric har återvänt till Ariel IV och botat
sjuklingar i Nordnorge och Boyebarnen har vuxit till storlek 44 i
skor.
Ariel IV har klarat vintern vid Gildeskål
brygga helt galant. Under jobbperioder har Eric bott ombord. Ibland
kom han hem till båten från Skåne och mötte ett metertjockt snötäcke
på däck. Men det såg ut som tjock bomull, dämpade ljud utifrån
och gav båten extra isolering. Problemet med vår nyinstallerade värmare
(vi hade ingen under de tre åren i tropikerna) kvarstår från förra
sommaren. Den ger alldeles för mycket värme och Eric har ibland
varit tvungen att ha alla luckor öppna även i minus 10 grader.
Vi vet nu att det är fullt möjligt att bo
ombord under tuffa vinterförhållanden. Det fungerar över förväntan
vilket ger spännande möjligheter inför framtiden. Flera av
jordens mest orörda områden finns vid kalla hav. Vi har till
exempel en god vänfamilj med tre barn i Alaska. Den vänskapen föddes
i Söderhavet.
Efter att senast ha varit hemma i Skåne i maj
månad kom Eric åter upp till Gildeskål i början av juni. Det första
jobbet var att lossa alla tio vinterförtöjningarna och dyka för
att koppla loss kättingarna från de bottenstenar som hållit Ariel
IV på plats under vintern. Sedan seglade Eric till Bodö
tillsammans med seglarvännen Erik från Inndyr. De gjorde god fart
i en ”sterk bris fra sörvest”. En ytterst intressant
iakttagelse var att Ariel IV efter den långa vintern var helt ren på
däck. Efter en vinter i Skåne är däck och rigg svarta av sot från
regn och snö. Här var de så rena och fina att de bara behövde en
snabb och lätt avsköljning.
Fredagen den 10 juni lyftes Ariel IV ur sitt rätta
element som ett levande väsen och förvandlades till ett dött ting
fastlåst i en dålig vagga. Botten fick ny vacker röd giftfärg
och det viktigaste, som var att montera en ny fast trebladig
propeller, blev gjort. Den nya propellern ska ge oss mer kraft och
är inte lika känslig som vår gamla ”foldingpropeller”, när
vi går in bland drivisen. Murphys Lag gäller även i Nordnorge och
det tog lite tid, energi och tårar innan allt kom på plats som det
skulle. Men nu känns det tryggt att vi har en större propeller.
Under de två veckor som förberedelsejobbet på
båten tog, sken solen riktigt hett och gav upphov till nästan
tropisk värme med 26 till 30 grader, vindstilla och helt
obeskrivligt vackra midnattssolar. Att ligga centralt i en Nordnorsk
stad som plötsligt upplever kontinental värme innebär att också
den kontinentala känslan helt oväntat infinner sig. På en dag öppnades
uteserveringar på varje meter kaj och man stängde inte förrän
folk gick till jobbet nästa dag, eller var det samma dag? Dag och
natt går i ett och att äta middag klockan 12 på natten känns
inte konstigt. Att det kanske kan dröja fem år innan det blir dags
att använda alla utemöblerna igen förtog inte den lycka och det
rus som alla upplevde, om än bara för några korta dagar. Fredagen
den 17 juni var extremt varm. En gammal gumma som kom gående på
kajen uttryckte det som ”att vi i Nordnorge skulle få uppleva
detta”. Vi undrar om hon någonsin har varit med om något
liknande förut. Kanske har hon inte ens varit på chartertur till
Kanarieöarna. Lördagen den 18 juni var sommaren slut. Det började
regna på natten och det har regnat sedan dess, nästan, och det är
nästan 20 grader kallare! Men vad gör väl det på ett världsäventyr
som Sjörövar-Jenny brukar sjunga.
När våra första gäster kom ombord tänkte
vi särskilt på hur positiva människor det alltid är som kommer
och seglar med oss. Björn och Yvonne från Leksand hade två önskemål,
att få se midnattssol och val. Det är nästan konstigt att det är
samma sol, den sol som vi ser på dagen, som lyser med sitt alldeles
speciella, varma, rödgula sken mitt i natten, hela natten.
Efter att ha inhandlat proviant för en vecka,
bunkrat vatten och även förskräckligt dyr diesel i Bodö, var det
bara att dra på underställ, regnställ, mössa, vantar och stövlar
och kasta loss med ett leende. Lofoten väntade. Det blev snabbt
svettigt under alla kläder då vi kryssade ut ur Bodö hamn och
fick jobba hårt vid vinscharna. Första natthamn blev Blixvär,
bara 10 sjömil ut. Där skulle vi förbereda oss för en längre
etapp över den beryktade Vestfjorden mot den allra yttersta ögruppen
Röst, längst ut på svansen av Lofoten. Hoppet levde, norska vädertjänsten
lovade ”bedre vär” nästa morgon.
Nu står vi här och njuter av livet och havet
precis i början på ytterligare ett av vårt livs stora äventyr,
en segling mot Nordpolen och till Svalbard.
Birgitta och Eric Boye-Freudenthal
|