Startsidan > Mot Nordpolen > Resebrev > Resebrev 3

<<< - >>>


Råå hamn, Ariel IV, 10 juni 2004

Långfärdseglardrömmar och storbunkring

Det blir inget kanonskott den här gången, inte hundratals kända och okända som står på kajen och vinkar farväl. Ingen dragspelsorkester som spelar farväl förtjusande mö. Vi seglar enklare och kanske mera ödmjukt ut ur hamnen på väg mot Nordpolen. Vi vet att långfärdseglarlivet inte är ett intensivt semesteräventyr utan en sorts vardagsupplevelse för den som har varit med förut. Vi vet att vägen är resans mål. Vi siktar inte mot att komma först eller vara bäst utan mot att varje kväll kunna glädja oss åt den dag som just varit. Det handlar om ett annorlunda sätt att leva som många gånger är hårt och slitsamt när vinden går emot eller störtar sig över båten med aggressiv kraft. Eller när havet bryter över däck och vi tvingas sitta ankarvakt hela nätter till och med inne i hamn. Eller när vindrodret går sönder och vi måste stå och handstyra båten flera dagar i rad. Men vi vet att berg-och-dal-teorin är sann. Om inte dessa slitsamma och jobbiga stunder hade funnits skulle vi inte kunna uppleva dess motsatser så starkt. En stilla nattlig segling i lätt bris över lugnt hav, med fullmånegata i aktern och Polstjärnan som tydlig vägvisare föröver. En grupp späckhuggare strax bredvid, som frustande häver sig i bågar likt gigantiska svartvita delfiner. Eller en kopp te i sittbrunnens skönaste hörn med lugn i sinnet och de mest älskade medmänniskorna nära intill.  

Säkert kommer där ändå att stå ett mindre gäng avskedsvinkare på kajen när vi nu sätter segel. Befarna och potentiella seglare i avslappnade slitna kläder, som såna som inte måste vara på sitt jobb längre och inte behöver bry sig om vad andra tycker, kan gå omkring i. På Råå liksom i många andra hamnar finns en grupp människor som bor ombord på sina båtar, sparar pengar och förbereder sig och sin båt inför en långfärds seglats. En del tänker segla ett, två eller tre år; till Västindien och tillbaka, upp och ner längs Syd- och Nordamerikas kuster eller som vi runt hela klotet. De som kan ger sig iväg på obestämd tid för att se hur de trivs med långsegling. Några av dem kommer inte längre än till Engelska kanalen innan de upptäcker att seglarlivet var något annat än de trodde eller att kanske de inte trivs med att leva så nära varandra. Men de flesta hittar rytmen och friheten i det nya livet och förstår plötsligt inte hur de någonsin har kunnat kämpa på motorvägen varje dag eller måla fönster på två av fyra veckors semester. Två av våra seglarvänner i 55-årsåldern har beslutat sig för att släppa den totala tryggheten i hus och framgångsrika jobb och ge sig ut i den totala möjligheten. De funderade en del över om det var rätt mot de drygt 20-åriga barnen att beröva dem barndomshemmet. ”Barnen” tycker det är helt fantastiskt att deras mossiga föräldrar vågar ge sig ut på långseglats och ser starkt fram emot att besöka dem i flera av världens intressanta hörn.

Monica och Patrik har redan seglat runt jorden en gång med en ganska liten segelbåt. Efter hemkomsten har de jobbat hårt i flera år för att kunna köpa en större stålbåt. Nu bor de ombord med sitt första barn på två år och sparar varje krona för att kunna segla ut igen. Undrar om deras barn kommer att lära sig segla Optimist i Söderhavet, på Nya Zeeland, i Sydostasien eller rent utav i Ängelholm där vår Christian numera driver seglarskolorna.

Ombord på Ariel IV har det som ibland kallas resfeber infunnit sig, inte den här gången som inför världsomseglingen, i form av fjärilar i magen. Mera som en febril hyperaktivitet inför insikten om att tiden är slut och att det som inte blivit gjort måste göras nu. Visserligen kommer vi tillbaka från Lofoten för att tillbringa vintern i Skåne men Ariel anlöper inte Råå igen på nästan ett och ett halvt år. Eric har balanserat, de senaste tre dagarna, på en liten vrickig flotte kring Ariels långsmala rundade buk. På kvällarna värker hans armar rejält efter hårt och träget slipande och putsande av sidorna. Nu blänker skrovet ikapp med däck och rigg.

Mindre båtar bottenbehandlas i vagga på land varje år, men Ariel IV med sina 25 ton ligger helst kvar i vattnet. Ungefär vart tredje år kommer hon upp en vecka.

För att slutligen fylla buken inombords åker vi på storhandling efter proviant. Visserligen är det skillnad på Stilla Havet och Nordnorges västkust. I Norge finns säkert butiker. Men utbudet och priserna där är sådana att vi försöker bunkra väl här hemma. Även om vi bara handlar i storleksordning 20 kilo mjöl och 15 kg socker istället för 60 respektive 40 kilon sjunker båten säkert en liten bit när hundratalet basvaror, gånger lämplig mängd och antal, stuvats in i skåpen. Bullens pilsnerkorv, ärtsoppa på burk, torkade tomater, pasta, lök, nötter, kryddor, olja, vinäger, såser, soppor, opoppade popcorn, fruktkonserver, ris, rödbetor, müsli… You name it. Kvittot från affären blev två meter långt. Vi har klistrat upp det på väggen, nästan från golv till tak. Bankboken blev väsentligt tunnare.

Nu återstår bara att leta fram sjökorten och gästflaggorna. Vi har ungefär fyrtio gästflaggor att välja på.

Birgitta och Eric Boye-Freudenthal


Startsidan > Mot Nordpolen > Resebrev > Resebrev 3

<<< - >>>

 

arielfyra@hotmail.com