Vi har nog aldrig varit så väl förberedda inför en längre oceansegling som nu. Hamnkaptenen önskade oss lycka till på färden. Tulltjänstemän och immigration I Honolulu var riktigt trevliga och hjälpsamma när vi klarerade ut. Alla vänner på kringliggande båtar och folk från yacht klubben var kramade och mejladresser och hemsidor utväxlade. Eric startade motorn. What, å nej, den startade inte. Bara ett litet vekt gny, sedan ökentyst, tomt. Vi tittade på varandra och jag började nästan gråta. Efter alla dessa förberedelser skulle vi inte komma iväg. Oåterkalleligt hade vi skrivit lite kaxigt. Ha, där fick vi för den!
Så började detektivarbetet, symptomen var klara men ingen visste vad felet var. Cruising vänner kom med olika råd. Det måste vara startmotorn. Det tog Eric sex timmar att byta den. Nähä ingen skillnad. Det måste vara startbatteriet. Vi fick låna ett från en fransk båt. Nähä, ingen skillnad. Det måste vara någon kabel eller någon dålig kontakt eller lite rost eller … Eric provade allt. Sedan engagerade vi en professionell dieselmotorelektriker. Han provade allt. Nähä, ingen skillnad. Bara en massa dollar som försvann.
Tiden gick och vi skulle bli tvungna att klarera in igen och betala massa mera hamnpengar och be att få tillbaka nyckeln till klubben, packa upp soltaket, lägga på segelkapellet …
Två dygn senare följde Eric en av tankarna han haft med sig från början. Kanske är impeller pumpen sönder. Och det var den! Hela avgassystemet hade fyllts med vatten så att varken avgaser eller vatten kunde avgå akterut. Som tur var fylldes aldrig ventilerna med vatten. Eric kunde fixa det själv! Intuition fungerar alltså även gentemot motorer …
Bra jobbat Eric, hoppas nu att ni kommer iväg ordentligt och att det blir många fantastiska upplevelser för er! Kramar från Eva o Per!
Hej Jag hade kollat vakumventilen om ni har en sådan en dålig impeller fyller inte avgassystemet
Hej. Ja helt klart igensatt vakuumventil. Tror personligen att det kommit vatten i cylindrarna eftersom motorn inte orkade runt. Hade det bara stått vatten i grenrör och ljuddämpare skulle motorn startat och blåst ut vattnet. Kolla så där inte är en massa saltvatten i oljan. Bara tankar som kanske kan vara till hjälp från en gammal chief.
Where’s the translation button?
Nu skall jag dela med mig av ett snusfornuftigt rad – men som ni sakert uppskattar efter denna historien. Nart nagor gar sonder ar det valdigt frestande att rusa in och forsoka fixa det. Ofta ar det uppnbara fel som snabbt later sig atgardas.Men ibland icka. Jag ger mig alltid tid… sover pa saken.Gor lite internet browsing och forsoker chilla. Sedan hander det ofta precis vad Erik upplevde. Intuition eller det undermedvetna jobbar och till slut flaggas en trolig forklaring. Kanske inte alltid realistiskt, men forsok nar det ar mojligt att ta det lungt, chilla och sov pa saken. Panik loser inga problem,eller hur Erik?