Ariel IV lämnar sin vinterhamn Guyamas i november när orkansäsongen är över i östra Stilla Havet och Mexico och vi seglar åter ner till La Paz för att bunkra, nu för flera års segling i Stilla Havet. Utklareringen sker ca 1 december från Cabo San Lucas,sedan har vi 2530 sjömil (nm), ca 3 veckor till sjöss, till Hilo på "The Big Island"; Hawaii.
Vi har en månad på att utforska denna spännande vulkanö innan vi skall träffa yngste sonen Jens och kompisen Andreas på Maui. Vi kommer att segla runt bland öarna, Lanai, Molokai, Oahu (Honolulu) och Kauai fram till mitten av februari innan vi lämnar Hawaii och seglar mot Kiribati, ca 2150 nm i kurs 240 grader.
Från Kiribati går vi från atoll till atoll norr ut mot alla öar och atoller i Marshall öarna med huvudön Majuro. Utklarering därifrån sker på världens största atoll (7 mil lång) Kwajalein innan vi seglar till den "Micronesiska Federationen".
http://www.visit-micronesia.fm/index.html
https://www.youtube.com/watch?v=UuH7g4Cfyfc
Vi angör först "The Pearl of the Pacific" Kosrae dit vi kommer ca mitten av april 2015. Här har vi vänner som säkert tar väl hand om oss. Hur länge vi stannar beror på hur vi trivs och även för att vi ännu inte befinner oss i orkan- eller tyfonbältet i västra Stilla havet. Den säsongen sträcker sig där från juni till december, men enligt pilotböckerna kan det dyka upp tyfoner vilken tid som helst på året! Det blir en utmaning att hålla koll på vädret.
http://www.micronesiatour.com/travel-to-micronesia/destinations/FSM-Yap-Chuuk-Pohnpei-Kosrae/kosrae/
Lelu Harbour, Kosrae
310 nm ytterligare västerut ligger en annan underbar pärla, Pohnpei som är "huvudstad" eller administrativ huvudort för den Micronesiska Federationen som består av staterna Kosrae, Pohnpei, Chukk och Yap arkipelagerna. Micronesien betyder "de små öarna". Micronesien är 2,7 miljoner kvadratkilometer stort och består av 300 000 öar och atoller, men bara 65 är bebodda. Där finns ca 400 000 invånare.
Det finns nu flera alternativ att undvika den egentliga och ofta svåra typonsäsongen mellan juni och december 2015.
Alternativ 1 är att bara stanna kvar på Pohnpei som är relativt tyfon-säkert, några båtar väljer varje år att stanna här. Genom denna del av Stilla Havet går bara ett tiotal segelbåtar per säsong till skillnad från den mer populära och enklare "Coconut Milk Run" söder om ekvatorn.
http://www.micronesiatour.com/travel-to-micronesia/destinations/FSM-Yap-Chuuk-Pohnpei-Kosrae/pohnpei/
Alternativ 2 är att gå ner till PNG, Papua Nya Guinea och utforska detta spännande men också lite farliga land. Säkerheten blir där högsta prioritet. Säkerhetsläget varierar snabbt och dagsfärska rapporter är viktiga. Detta innebär att vi måste vänta med att ta beslut om detta alternativ är aktuellt.
Alternativ 3 är att segla lite längre ner, rakt söderut till Salomon öarna för att sedan segla tillbaka delvis längs PNG.
Oavsett vilket alternativ vi väljer styr vi sedan norrut i november- december 2015. Då återigen mot Micronesien och nu till Chuuk Lagoon.
Chuuk är mest känt för alla sina dyk vrak från andra världskriget, "Divers Haven". Stora slag mellan USA och japanerna stod inte bara här utan lite överallt i denna del av Stilla Havet och dykningen är den största turistmagneten.
http://www.micronesiatour.com/travel-to-micronesia/destinations/FSM-Yap-Chuuk-Pohnpei-Kosrae/chuuk/
http://www.visit-micronesia.fm/activity/marin.html
Runt Chuuk finns en mängd kända och paradisiska atoller som Ant Atollen, Lamotrek, Satawai och Ifalik.
Sista "staten" i Micronesien 500 nm västerut är Yap innan vi seglar sydväst igen i april 2016, 250 nm till Palau.
http://www.micronesiatour.com/travel-to-micronesia/destinations/FSM-Yap-Chuuk-Pohnpei-Kosrae/yap/
Palau är ett eget land och som också helt inriktat sig på dykturister. Bara en titt på kartan gör att detta sannolikt också kommer att bli ännu en höjdpunkt av väldigt många. Om inte så under vattnet!
Efter Palau finns det åter många spännande och fantastiska alternativ att välja mellan. Antingen direkt till Filipinerna och vidare till Borneo, norra eller södra sidan, eller till Indonesien via södra Filipinerna eller mer raka vägen dit?
Vi skall också hitta säkra hamnar och länder att flyga hem från regelbundet, så om vi går via Bali eller Singapore är inte ännu bestämt. Men vi måste någon gång tidig höst 2016 eller 2017 gå vidare ut i Indiska Oceanen mot Chargas arkipelagen och därifrån vidare till Madagaskar och Afrika. Man rundar alltid Sydafrika och Godahoppsudden omkring december månad, dvs. på södra halvklotets sommar.
Kanske vi stannar ett år och utforskar Afrika eller så seglar vi över till Sydamerika ett eller två år, kanske via Antarktis eller kanske inte, men vad vi vet är att vi inte kan ha fasta planer för lång tid framåt utan vill känna oss fria att ta nya beslut, för vem vet vad som väntar på nästa ö? Ibland har ankaret en tendens att gräva ner sig extra djupt på fina platser.