Kanarieöarna, Gran Canaria.
S/YAriel IV 1998-11-17
Resebrev 21, 11 nov: Sista veckan på Gran Canaria.
Liksom de allra flesta långfärdseglarna funderar vi
mycket över hur vi ska kunna tjäna extra pengar för
att dryga ut vår ganska magra månadsbudget.
Australiensiska båten "Amaroo" tar filmer om sina många
resor världen runt och visar på seglaklubbar och marinor.
Ibland får de ett överenskommet arvode och ibland blir
utdelningen den mängd pengar som hamnar i en omkringskickad
hatt. "Blue bird" från England lever på att laga
dieselmotorer. En tysk båt som försörjde sig som
segelmakare lyckades så väl att de fick möjlighet att
öppna segelmakeri i Puerto Rico. Vi har träffat en
besättning som lever på att hyra ut sitt hus i Frankrike,
en som har sålt en lönsam juvelerarbutik i London, en som
arrenderat ut sin välrenommerade advokatbyrå i Canada, en
som kopierar, handkolorerar och säljer uppförstorade vykort
och en som har tandläkarpraktik ombord. Många har liksom
vi en hopsparad grundbudget men försöker dryga ut den med
småjobb. Vi funderar på att sätta upp en skylt
på båten där det står att vi kan laga segel,
utföra dykjobb, fylla dykartuber samt har läkare ombord.
Ibland räcker det med att bara sprida information på
närmaste marina. Några segel har vi redan lagat och
fått ersättning för. Läkartjänster kan vara
svåra att ta betalt för. Hur prissätter man en
omläggning av en brännskadad hand eller en diagnos som ger
anledning att omedelbart skicka den magsjuka seglaren till
närmaste sjukhus.
Medan vi funderat har Rasmus och Jens startat en lönsam business
som sandskulptörer. På stranden alldeles nedanför en
räcka eleganta turistrestauranger i Anfi del Mar, skulpterade de
två hoppande delfiner. Intill ställdes en fin låda
med lite pengar och en blomma i. På kvällen tände
barnen levande ljus omkring sin skulptur. Passerande badare och
restaurangbesökare stannade till och gav
förvånansvärt ofta några slantar. Sista
dagskassan blev sextusentvåhundratio pesetas vilket motsvarar
omkring trehundrasjuttio svenska kronor. För barnen var det en
hel förmögenhet och för många
långfärdsseglare skulle den summan ha räckt i flera
dagar. Längre bort på stranden arbetade Zoltan från
Ungern med en skickligt gjord sandskulptur föreställande
trollkarlen Merlin och hans magiska attribut. Det var Zoltan som
mycket generöst inspirerade Rasmus och Jens och lärde dem
tekniken.
Fredagen tillbringade vi i en smutsig lagerbutik som säljer storförpackningar till restauranger och barer på Gran Canaria. Efter att ha passerat fyra hyllor vin, sprit och cigarretter kom vi till konservavdelningen. Vår långa inköpslista började med hundra burkar krossade tomater, lika många burkar vita bönor i tomatsås, trettio burkar dansk skinka och lika många med corned beef. Ytterligare muskelträning fick vi av fyrtio kilo mjöl, tjugo kilo socker, sextio liter långtidshållbar mjölk, tjugo kilo ris och dito spagetti. Efter fyra timmar var listan genomgången och vi hade två pallar matvaror framför oss. överst låg de äckliga cigarretter som vi känt oss tvungna att köpa för att kunna muta eventuellt besvärliga myndighetspersoner med. Strax därunder skymtade godis och kex som kan behövas som uppmuntran under långa nattpass.
Atlantöverseglingen börjar närma sig på
allvar nu. När intresserade människor frågar oss om
vi är oroliga för stormar, valar, åska eller andra
naturfenomen är det lätt att låta tuff och svara att
vi har en stark stålbåt och det bara tar tre veckor
över. I själva verket funderar vi mycket på hur det
kommer att kännas, att vara på havet så länge.
Tankarna innehåller både spänning och
förväntan, men också viss oro inför det
okända. Kommer båtens utrustning att hålla? Kommer
passadvindarna att skjutsa oss framåt eller blir det stiltje
under lång tid? Kan det trots bokinformationer om motsatsen
dyka upp en orkan i vår väg? Hur kommer barnen att
reagera? Kommer det att rulla mycket så att vi mår pyton?
Kan vi ha skola ombord?
Kanske gör vi en avstickare till Kap Verde-öarna. Då
förkortas den egentliga överseglingstiden till två
veckor. Vår vän och webmaster Tom Andersson från
Malmö anlände hemifrån på lördagen. Han
ska segla med oss över atlanten. Det känns skönt att
få förstärkning på vaktlistan. Hoppas vi kan
trivas gott tillsammans. Man kommer varandra oerhört nära
både fysiskt och psykiskt på en båt. Antingen
fördjupas relationen eller också går det åt
skogen. Kanske seglar vi med några andra båtar. även
om vi inte håller samma takt kan det vara skönt att
hålla kontakt på VHF eller kortvågsradio.
Imorgon lämnar vi Gran Canaria och går till Gomera
för en dryg veckas sista förberedelsejobb.
Birgitta Boye-Freudenthal