Startsidan > Mot Nordpolen > Resebrev > Resebrev 7

<<<>>>

Bergen 7 juli 2004

Utsira, väderön längst ut i Västerhavet

Varje morgon måste vi avgöra om det är badkläder eller mössa och vantar som gäller. Badkläder passar om solen skiner och vi förväntas tillbringa dagen i lä. Mössa och vantar passar om solen inte skiner och vi förväntas tillbringa dagen i blåst, dvs seglande. Om solen skiner och vi ska segla kan det fortfarande vara aktuellt med mössa och vantar i motvind men i medvind kan kortbyxor och t-tröja vara aktuella.

I det lilla fiskeläget Espevaer förtöjde vi tio meter från det lokala kaféet som är allt byn har att erbjuda av gemensamhetsutrymmen förutom en minimal affär. Det var söndag och kaféet var hyrt för en dopfest. Lekande barn, män i svarta kostymer med vit och svartrandig slips, kvinnor i beige dräkt med lång kjol. En norsk besättning vi träffade sa att här vid västkusten är det samma traditionella kläder som används vid dop, som vid begravning och bröllop. Det är bara färgen på slipsen som skiftar. Randig, svart respektive vit. Vi fann för gott att avstå från badkläder den dagen även om vädret passade. Eric och Jens tog på sina torrdräkter och dyktuber och for ut med dingen runt öns västra udde till en av de vackraste laguner vi sett sedan Söderhavet. Förtrollande turkos vatten över kritvit sand. Knallblåa fiskar. Frodigt böljande bredbladig tång i täta skogar omkring. Men temperaturen var runt 14 grader vid ytan och väldigt mycket kallare på 15 meters djup. Där såg de en gigantisk torsk. Även om cyklopsyn överdriver uppemot 25 % så var den förmodligen drygt meterlång och skulle kunnat föda oss i flera dagar om vi haft harpungeväret med. Men för det första får man inte som tubdykare, använda harpungevär i Norden, och för det andra skulle vårt lilla harpungevär inte klara den stora torsken. Det var synd men vi har fångat tillräckligt med makrill och sej från ytläge för att behöva bekymra oss alltför mycket över de hutlösa priser som gäller i Norges livsmedelsbutiker.

På måndagen valde vi i badkläderna och paddlade med våra två kajaker, och gummidingen som följebåt, över en stökig yttre fjärd till en liten vik på några ytterskärskobbar. Där tillbringade vi dagen med att njuta av solen i lä och att med ögonen följa regnvädren efterhand som de drog fram över fastlandet. Där tog vi också sommaren första Norgedopp. Snabbt i och dubbelsnabbt upp. Förmodligen de 14 graderna. Himla skönt efteråt!

Innan vi lämnade Espevaer lade vi enligt instruktion på en lapp vid kajkanten, femtio kronor som hamnpengar i en liten brevlåda. Det hela känns som segling i Bohuslän, förr i världen. Högst ett par båtar i varje hamn. Vanliga människor, inga hamnvakter.

En av de största upplevelserna hittills har tveklöst varit besöket på Utsira, Norges västligaste ö. Utsira som alla seglare så många gånger hört uttalas i sjörapporten när det handlat om att få information om väder och vindförhållanden på Nordsjön.

Utsira mötte oss med sol och frid men också som en levande ö med gamla anor som kämpar för att överleva i modern tid. En man kom körande i bil och hälsade oss välkomna till ön. Han sa att vi gärna fick ligga vid kajen och gärna koppla in elström och det kostade absolut ingenting.

Tvåhundrafemtio människor i alla åldrar bor på Utsira som är Norges minsta kommun. Det tar för lång tid att pendla till kustens arbetsplatser så männen på Utsira är antingen sjömän eller jobbar på oljeplattform.  Kvinnorna arbetar i kommunen. Kommunhuset mitt på ön såg stort och imponerade ut, men det visade sig att huset inrymmer både sjukhem för gamla samt bibliotek och badhus. När vi traskade över ön från Nordviksvågen där Ariel IV låg ensam förtöjd, till Sörevången där öns affär finns, sken solen. När vi skulle återvända ösregnade det. En gammal Volvo skåp stannade och erbjöd oss skjuts tillbaka. Föraren var kommunfullmäktiges ordförande, lots i vardagslag. En timme tidigare hade han bytt från kostym till sin nuvarande rutiga arbetsskjorta. ”Vi har haft internationell press här idag, världens första vindkraftanläggning med möjlighet att lagra energi har invigts.” Försöksanläggningen ska försörja 10 hushåll med ström, blåsiga såväl som vindstilla dagar. Kraften lagras i vätgas. På kvällen såg vi ordföranden i sin kostym på de norska tevenyheterna.

Nästa dag vandrade vi upp till fyren. Tre stora hus med två lägenheter i varje, från mitten av artonhundratalet då fyren byggdes, ligger där numera tomma, som på de flesta andra norska fyrplatser från den tiden. Man kan tycka att sex familjer var många människor för att hålla en fyrplats igång. Men om man betänker att fyren skulle skötas dygnet runt, väderstationen likaså samt mistluren vid dimma, så var de inte så många. Dessutom behövdes folk till skola för barnen och allehanda service. Numera är fyren automatisk.

Det var med ett visst vemod vi lämnade Utsira. En så vacker ö. Tiden står i stort sett stilla. Det kan betyda att man är på väg mot sin undergång. Fiskeflottan har raderats ut, konservfabriken är död och det är svårt att hitta något som kan träda i dess ställe. Månde förnybar energi kunna bli det försörjningsben som ska rädda ytterskärgården från att helt avfolkas. Vi håller tummarna för Utsiraborna.