Startsidan > Medelhavet 1987/88 > Innehåll > 25 juli - 12 augusti

<<<


Tisdagen den 26 juli, Rhen, Tyskland.

DEN MÖRKASTE DAGEN PÅ DETTA ÅR!!!

Vaknade av att Stellan väckte mig och hann precis vinka av ”True Love” och dom gick nu in Mosel, lycka till!  Hann göra lite frukost och gick nu ensam ut i den vilda Rhen-floden! Oj, här går det undan. Och vilken trafik! Går inte att släppa roderkulten en sekund! TUR  (?????!!!!) att vi nu har ”Rhen-handboken”?!?!?!?

När Bi vaknar kl 8 har vi redan gått 35 km! Hade från början tänkt oss Rhen på två dagar, ca 100 km var dag! Men kilometerna far förbi. De första 50 km efter Koblenz ganska tråkiga med städer och industrier, nästa 50 km ganska vackert med lite berg, därefter mer trist igen.

Vi höll ca 8 och ibland 9 knops fart!!!

Kl var 10.40!

Birgitta och barnen hade precis avslutat sin frukost och jag behövde gå på toa, så jag bad Bi ta över en stund, visade i boken exakt var vi var, 642 km punkten.

Jag gick ner, letade reda på sista ”På Kryss till Rors” och gick och satte mig på toa, hade just slagit upp första sidan…

Tidningen försvann och jag hamnade i garderoben och det smällde och dånade högt, allt löst i pentryt for iväg överallt i salongen, fotogenlampan, som suttit stadigt i tre år, ramlade i durken och glassplitter överallt! Sen hörde jag Rasmus och Christian skrika högt samtidigt och sen Bi och med byxorna nere kring knäna sprang jag upp, såg först nu att vi låg och lutade 25 grader och att vi hoppade på grundet, tvärs mot strömmen!

Vilket Helvete! Det liknade en riktig katastrof! Rodret helt låst! Helt omöjligt göra något själv! Otroligt nog låg masten kvar på däck. Såg snabbt en båt, ca 15 meters motorbåt, liknade en ”Wasserpolizeibåt” vi började frenetiskt vinka och dom svängde upp mot oss.

Bi hade hållit väl ut för dessa stenbarriärer som finns längs hela Rhen och som längst ut har en rödvit stake. Enligt vår Rhenhandbok är det djupt utanför dessa, vi hade sett många stora båtar ankrade mellan dessa stenbarriärer!

Så helt ovetande kör vi på ett sten-rev på 1,5 meters djup i 8 knop! Strömmen forsar förtvivlat runt Ariel där hon ligger som en skadeskjuten svan i sin dödskamp!

Efter vad som känns som evigheter och efter ett misslyckat försök får vi till slut över en tross från motorbåten. Lägger om båda för-knaparna, kommer dom att hålla, det är frågan???

Sakta, sakta dras Ariel av grund, hoppande och sakta minskar slagsidan och plötsligt är vi åter tagna av strömmen. Vi släpper trossen och följer strömmen, motorn går sakta framåt, vi sjunker ihop, gråter, chockade, förtvivlade och efterhand allt mer raseri över felaktiga kanalböcker!!!

Efterhand övergår den värsta förtvivlan i tacksamhet i att vi återfått vår båt, vårt kära hem, vi kan inte sluta gråta, men gråten gör oss dimsynta, vi har nästan svårt att se klart och styra. Helst av allt skulle vi vilja lägga oss någonstans och låta oss och Ariel vila ut några dagar, men omöjligt hitta någonstans, vi får bara fortsätta.

Efter några timmar börjar den första smärtan släppa och vi börjar inspektera båten, masten får bindas upp bättre, ingenting överbord. ( I alla mardrömmarna efteråt finns alltid bilden av vad som hänt om Christian suttit längst fram på sin favoritplats på pulpiten när det blev tvärstopp i 9 knop? Vad som kunde hänt flimrar förbi i drömmen men bli för svår att sätta ord på och även prata om…)

Vi röjer upp under däck, inget läckage, botten känns bra, kölbultarna sitter fint, rodret verkar fungera som tidigare, allt känns och ser ut att vara helt och fungera, det är bara i själen som skadan känns svår.”

Vi går nu, trots att vi inte får, mitt i farleden, mitt emellan alla pråmar, ibland två på var sida. Svåraste dagen hittills också vad gäller att styra. Till  detta kom det på e.m. mer och mer regn, så vid fyra tiden var det nästan mörkt av hällregnet, minimal sikt, såg ej över floden, alla båtar förde lanternor och strålkastare. Genomfrusna, kalla, blöta, ledsna och uppgivna styrde vi vidare. Försökte gå in i ”paradishafen” som skulle vara fin och gratis men på grund och försökte ej igen utan gick vidare mot kanalerna istället. Strax efter Düsseldorf, mitt i Rhur-området börjar Rhen-Herne-kanalen. Hade egentligen tänkt gå ytterliggare 40 km på Rhen och en annan kanal runt Rhur-området men inte nu längre! Går in i den kanal vi tror det är, lägger till mitt ibland skrot, kolhögar, lyftkranar, pråmar, fabriker, skorstenar, dock tämligen stilla och tyst så här kl 8 på kvällen. Regnet nu upphört. Tar mig en stor Gin o tonic, lite rismojs och går sen ner och stupar till kojs, 90% medvetslös och sover i 13 timmar, och faktiskt inga mardrömmar denna första natt efter…

Christian snäll och hjälper Bi och diskar upp hela kvällsdisken. Barnen hade klarat dagen otroligt och efter omständigheterna bra, mest varit under däck hela dagen. Christian och Rasmus grät vid grundstötningen men visade ingen rädsla, mest bara ledsen och av att se sina föräldrar så förtvivlade…

Vi måste snarast också dyka ner och inspektera köl och roder men vattnet verkar ej vara det allra renaste här inte…?

Onsdagen den 27 juli, Rhein-Herne-kanal.

Vaknade klockan ½ nio, utsövd, härligt! Faktiskt lyckas solen skina även här i Rhur-området…

Efter den omskakande upplevelsen på Rhen var dom återstående kanalerna upp genom hela Tyskland helt lugna och fina och utan mer dramatik. Dök ner och kollade köl och roder inne i kanalen och förutom märken i blykölen fanns inget att se eller känna, otroligt och turligt nog! Även på land senare på hösten fann vi inget som var skadat, det inger ett stort förtroende även för fenkölade båtar vid grundstötning!

I Mittelland kanal hade dieselfiltret satt igen och det blev ett kort motorstopp. Tysklands kanaler är lite mer enformiga med sina raka långa välordnade kanaler men slussningen var färre och alltid lika effektiva. De första dagarna slussade vi in i den vackrare Elbe-Lübeck kanal  och torsdagen den 4 augusti, efter 6 veckor och ett par hundra slussar senare blev vi  äntligen utsläppta ur Europas gigantiska flod och kanalsystem. I Travemünde kunde vi så äntligen och åter masta på och segla ut på

Östersjön. Nu var vi ”nästan” hemma! Vi hade planerat och lämnat besked till dom där hemma att vara hemma i Lomma fredagen den 12 augusti kl 18.00 så vi fick ta det lite lugnt upp genom Danmark. Vi gick genom en del av våra favorithamnar i ”Smålandsfarvattnet” och genom ”Bögeströmmen” ut till Rödvig vid Stevens klint, resans sista gästhamn.

Fredagen den 12 augusti, Rödvig, Danmark – Lomma, Sverige.

Bunkrar mer danska godsaker. Går i ökande slörvind i rasande fart snett över sundet och siktar efter nästan 14 månader och 6510 sjömil, hurra, eller usch, eller, i alla fall nästan tårar i ögonen, SVERIGE!

Närmare bestämt Malmös tråkiga industriutkanter. Sjön börjar bygga upp, vinden sliter molnen i trasor, solen sticker ibland blekt igenom. Öresund och den svenska sommaren känns lätt igen!

Nu går det för fort, Navigatorn visar att vi kommer fram för tidigt och ”folk” väntar oss inte förrän ca 18.00!

Firar ner focken och hårdskotar storen. Känns konstigt och dumt. Är nog första gången vi försöker segla långsammare än vår fina pålitliga Ariel III vill och kan.

Sätter ånyo fullt ställ och anländer Lomma strax efter sex. Möter Uno och Lena i deras nya Ballad.

Hela familjen Boye hoppar som galningar. Champagne och jättestora bamsekramar och blommor. Jane, va kul, kommer släntrande ”som om det var igår”. Tom, Agneta och Stefan dyker upp från Malmö. Härligt, opretentiös, glad och busig korvfest i sittbrunnen.

Vad fint det kändes just då…att komma hem…

 

…och sen’ bar vi, och flyttade, och packade, och städade, och fejade, och körde, och jobbade, och handlade, och gick till banken, och diverse affärer, och till posten, och ringde till jobbet och tandläkaren, och till BVC och MVC ( Jens var nu på väg!!!), och optikern, och förskolan, och tvättade, och torkade, och sorterade, och kontaktade blomstervattnare……och tänkte, och drömde…

 

 

 

- SLUT -


Startsidan > Medelhavet 1987/88 > Innehåll > 25 juli - 12 augusti

<<<

 

arielfyra@hotmail.com