Startsidan > Medelhavet 1987/88 > Innehåll > Första etappen

<<< - >>>


Första etappen gick samma väg som vi gått så många gånger förut när v i seglat söderut, via Kielkanalen ut till Helgoland som alltid är lika kul att komma till. Men framför allt en bra startpunkt och där finns en bra väderstation när man vill söderut på Nordsjön. Vi gick in i Hollands kanalsystem via Borkum och Delfzil och sen ner till Ijsselmeer.  Vi stannande till i v år favorithamn i Amsterdam, ”Six Haven” innan vi gick ut i Nordsjön igen vid Ijmuiden.  Tur med vind och väder gjorde att vi gick direkt till Boulogne där vi ankrade och hissade franska gästflaggan. Trevlig stad och härligt franskt.

Efter några dagar skulle vi sen planera in rätt tidvatten för insegling till St. Valery sur Somme. Där skulle vi masta av och gå in i dom franska kanalsystemen ner till Medelhavet.
Vi kom i god tid och snirklade oss in i en lång ränna in till hamnen och slussen med några decimeter under kölen på högvatten. På lågvatten blir det torrt då det är flera meters tidvatten.  Masten lades på däck och vi styrde ner till Conflans och ut på Seine och vidare mot Eiffeltornet och under broarna till Paris.

 

 

 

 

 

 

 

I Episy strax innan Canal de Briare mönstrade Roy och Kajsa på. Roy och Kajsa guidade oss genom vindistrikten och lärde oss dricka vin på rätt sätt och skilja på druvor och druvor, vin och vin. Bästa lärdomen var att ju finare vin ju mindre huvudvärk. Det kostar att inte få huvudvärk men det spelar mindre roll då  goda viner oftast kostar mer.

 

 

Efter alla små grundstötningar i dom mindre kanalerna var det sen skönt att komma ut och få medströms ner för först Saône och sen Rhône.  Passerade alla fina franska städer, som Macon, Lyon och Avignon. 

 

 

 

 

I Port St. Louis blev Ariel III åter segelbåt med masten på rätt plats och seglen på. Men i Medelhavet inte mycket vind så vi gick mestadels för motor ända till Grekland!

 

 

 

 

Vi hade inte gjort upp några definitiva planer med tanke på att vi seglade med ett litet spädbarn som dock växte och trivdes ombord, så vi tog en bit i taget och seglade sakta österut så fick vi se vart vi hamnade till jul innan vi bestämde oss för att vända hemåt igen till våren. Det blev till slut mycket längre bort än vi hoppats på.

 

 

För motor gick vi till några små öar utanför Marseille där vi njöt av Medelhavets varma vatten och atmosfär. Sen sakta vidare längs Rivieran innan vi drog över till Elba och fina Portoferraio, där Jörgen och Marie och lilla Anna mönstrade på.

 

 

Via Capraia seglade vi söderut till Korsika och Bonifacio. Vi ankrade för här var priserna höga och passade inte oss. Via Porto Servo på Sardinien gick vi för motor största delen av biten över till Ponza. Det blev en liten favorithamn där vi hade tur att få beskådade en religiös festival med små eld-luftballonger som skickades upp i natten. Efter Ponza gick vi till Ventotone och vidare till Ischia där Jörgen, Marie och lilla Anna skulle ta färjan in till Italiens fastland för att resa hem igen.

 

Vi fortsatte ner till Capri där vi lurade en av våra många turistfällor, ”Blue Grotto”, ”Azzurra Grotto” genom att paddla in på en gummimadrass till allas förtret. På Capri kostade en natt i marinan 500 kr men om man låg helt lagligt vid kajen 25 meter bort var det gratis.

 

 

 

Rakt söderut låg dom mytomspunna öarna Stromboli, Lipari och Vulcano. Inga hamnar men vi hade tur med totalt stiltje och kunde ankrade utan problem. Stromboli hade regelbundet utbrott och betraktas som världens äldsta ”naturliga” fyr. 

 

 

Stannade en natt i Messina i Messina-sundet innan vi rundade ”stöveln” och satte kurs mot Grekland. Omväxlande segel och motor tog det 2 ½ dygn över till Port Kieri på Zante i Grekland.
Nu hade vi kommit långt, nu började vi känna oss som långseglare. Vi hade gjort vår första riktiga översegling, 2 nätter och 250 sjömil.  Till hjälp hade vi vår Decca Navigator men vi radiopejlade också flitigt. Kallade också ofta på större skepp över VHF,n och fick position.

 

Vi valde att gå söder om Peloponnesos och i en liten hamn Pylos står det i loggboken att; ” Christian kan nu prata engelska, lite grann. Hade tidernas fest på  s/y Rombottle med Richard och Gregorius”. Dagen efter fredagen den 2 oktober står det bara; ”Huvudvärk, lagade toan - USCH!!!”

Vi låg sen några dagar på ön Kithera som hade en fin skyddad hamn och fina promenader.

 

 

På vägen över till Chania och Kreta fick vi så vår första egenfångade fisk på släplinan, en stor guldmakrill. Ännu en guldstjärna i långfärdseglarboken. Efter 10 dagar i Chania med besök av Bi,s mamma och broder Kåre satte vi kurs norrut, mot Ios. Mest pga nostalgiska minnen från en resa dit som backpacker 10 år tidigare som jag då gjorde tillsammans med Jo. Vi var den gången på väg hem ifrån ett år på kibbutz i Israel och just Ios blev vår favoritö där vi sov på stranden och levde på billiga tomater och gott bröd.  Det mesta var faktiskt oförändrat och kändes igen. Gatan som jag skissade av i mitt ritblock såg exakt likadan ut, bageriet låg där det låg.

På Ios träffade vi nu för första gången ”L,Hydragon” en fransk familj med sina två barn som vi sen kom att segla med och mötas genom hela vintern.

Tyvärr seglade vi iväg med en frustrerande känsla och en trist händelse  som lite förstörde vår syn på Ios. En e.m kom en charterbåt in och la sig akter om oss med fem ”gubbar” ombord. Nästa morgon var charterbåten borta men det var vår gamla fina Johnson 5hr utombordare också. Polisen på ön kunde, ville inte göra så mycket. Men vi fick dock kontakt med polisen i ”gubb-båtens” nästa hamn som menade att dom inte hittade någon motor ombord. Så vem hade då tagit motorn, någon på Ios? Vi fick aldrig veta? Hädanefter fick vi ro vår gummibåt!

Vi närmade oss nu Turkiet? Detta var vår högsta önskan och något vi inte egentligen hade trott på från början. Men med korta dagsetapper och ö-hoppande från Ios till N.Skhinousa, Amorgos, Kalymnos kom vi så till den sista ön i Grekland innan Turkiet; KOS…  ”


Startsidan > Medelhavet 1987/88 > Innehåll > Första etappen

<<< - >>>

 

arielfyra@hotmail.com