ARIEL IV
Ariel
är ett gammalt hebreiskt namn som betyder vindburen, av vinden
kommen, vindande. Den mest kända båten med det namnet
var den vackra klippern Ariel, som gick på tetraden mellan
England och Kina på 1800-talet. Tävlande med andra välkända
teklipperskepp, som t ex Cutty Sark och Thermofyle, om att vara
först med att docka in i London med årets första
telast. Ett på den tiden mycket prestigefyllt race för
handelsskepp.

Ariel IV
byggdes i Danmark åren 1982 - 85. Denna Ariel har redan
gjort en resa runt jorden, med sina första danska ägare
1985 - 88. Båten är en 50 fot stålbåt,
ritad och konstruerad av dansken Arne Borghegn, byggd på
rundspant för styrka och estetik. Kutterriggad och flushdäckad
med två separata sittbrunnar. Vacker enligt gammal Arieltradition.
Bredd 4,42 m, djupgående 2,5 m, deplacement 22 ton, segelarea
i krysställ 150 kvm, 4 hytter med 10 fasta kojplatser, salong,
och pentry, 12 v/220 v elsystem och i övrigt väl utrustad
för en lång och säker segling på världshaven.
 |
Borghegn 49'
Maxi Sloop
Skala 1:40
Längd |
15,01 m |
Bredd |
4,42 m |
Djupgående |
2,5 m |
Storsegel |
61 m² |
Rullgenua |
75 m² |
Stagsegel |
24 m² |
Passadvindsgenua |
50 m² |
Stormfock |
16 m² |
|
Borghegn 49' |
 |
UTRUSTNING OMBORD ARIEL IV
”Wherever I lay my hat, thats my home” (
Paul Young), skulle kunna översättas av en långseglare med ” Mitt
hem är där min båt ligger”. Det innebär att vi får ha med oss
allt vi behöver för dom flesta eventualiteter. Mycket kan man
planera vad gäller reservdelar men inte allt. Dom oförutsedda
händelserna tycks ibland vara dom som dominerar. Att ha ett så
fullständig reservdelslager som överhuvudtaget är rimligt och
möjligt ökar fram för allt tryggheten.
Tänk ALDRIG; ”nu är allt fixat, nu fungerar
allt ombord, vi har inga problem”; det är ”bara en TIDSFRÅGA”.
Våra vänner på ”Synchronicity” myntade ett annat uttryck som vi
sen ofta fick höra Dave säga; ” det finns inga lätta lösningar”.
Alla nyinköp och alla förändringar är högpotentiella
faror, det är där man skall felsöka först. Det är ofta nyinstallerade
saker som går sönder först, men håller dom sin prövotid på kanske
3-6 månader så är det oftast bra grejer. Alla vet som planerar
långsegla nödvändigheten av att få provsegla sin båt och utrustning
helst ett år innan man skall iväg, men vem får tid och utrymme
för sådan lyx. Det kan dock inte påpekas för ofta hur viktigt
det är att i tid prova utrustningen och om något går sönder så
finns både affären och garantin närmare! För när man väl är på
väg vet alla seglare att det är ”Murphes law” som gäller!
ARC-rallyt över atlanten hade 220 båtar
på startlinjen sist. Som vanligt resulterar det i en mängd kanske
värdefull information vad gäller utrustning och dess hållbarhet.
Man sammanställer enkäter efter målgång och får fram om kaptenen
är nöjd eller inte nöjd med sitt val av utrustning efter 2-3 veckors
segling i passadvindssegling. Efter att ha studerat dessa resultat
ett antal år får jag det inte att stämma med min verklighet. Vad
är 3 veckors segling mer än en lite längre semestersegling? Om
båtprylar inte håller längre än så är det något som är fel. En
säkrare källa vore SXK´s Medelhavsseglare som har sammanställt
sina erfarenheter över mycket längre tid.
Vid alla nyinköp av utrustning borde
man alltid tänka och följa samma riktlinjer; vilka reservdelar
kan jag behöva, sen köpa dubbelt upp, se till att få en personlig
kontakt som du förhoppningsvis kan lita på, få adress, telefonnummer,
mailadress och så klart handbok, manual och reservdelskatalog.
Det skall finnas en så lätt rak kommunikation som möjligt, ingen
skall kunna ”gömma sig”! Ta noga reda på vad ”Worldwide” garanti
betyder, vem har det egentliga ansvaret för en produkt; tillverkaren,
agenten, säljaren eller alla återförsäljare i hela världen?
Detta är det minsta man kan begära och får du inte det så köp
av någon annan. I konsumtionssamhällets kölvatten kostar service
och hjälpsamhet tid och pengar. Ansvar, Yrkesstolthet och Nöjda
Kunder syns inte i budgetens resultat!
När du lämnar in din söndriga tex. autopilot
så lyssna inte på ”försäljarens” förvånande attityd när han säger
” det har vi aldrig haft problem med förr”, och ”den måste
ha fått jobba hårt” osv.
Tro heller inte på din försäljare om han
säger att hans produkt inte har några svagheter när du frågar
honom vilka delar kan eventuellt, kanske gå i sönder eller slitas
ut och som då vore bra att ha med sig!
Vad vore en långfärdsbåt utan ”listor”; ”att
köpas”, ”att fixas”, komihåglistor för motorservice, oljebyte,
filterbyte, batterivattenkontroll, etc., En speciell lista
kallade vi för ”BreakDowners”! Här förde vi fortlöpande allt som
gick i sönder, vad som blev gjort, om vilka reservdelar som används
som sen måste ersättas. Listan fördes datumavis. Där kan vi se
att det var i början vi hade mest problem, i början av hela resan
men också i början efter varje längre stopp!
Att sen ha bra listor med delar och var man
gömt sin reservdel i båten ökar bara säkerheten. Att utrusta
en båt för långsegling innebär inte automatiskt lika för alla,
vi seglar olika. Har olika stor plånbok och behov. Vi fann bl a
att dyrt och bäst inte alltid var bäst och fram för allt inte
vad gäller att få den service och hjälp vid behov som man kanske
kan förvänta sig. Om vi hade ett svart moln som störde vår segling
var det otvetydigt den nonchalans och total brist på hjälpsamhet
och förståelse som några återförsäljare visade upp. Detta är ingalunda
något unikt för Ariel IV eller Sverige! Man samlades oftast för
en ”sundowner” på någon av båtarna på alla ankarplatsen och dom
historier som där kunde förtäljas skulle man varit klok nog att
nedteckna, det hade blivit en bok i sig. En historia som ofta
återkom där sanningshalten är svårvärderad men som skapar osäkerhet
och efter ett tag tror man på den; att det finns hos många stora
tillverkare, inte bara båttillbehör, någon som mycket målinriktat
konstruerar och sen tillverkar detaljer med en viss uträknad livslängd
och som sen ”skall” gå i sönder, antingen med stora kostnader
för lagning eller reservdelar och som tvingar oss att köpa nytt.
Dvs inget skall hålla för länge för då går produktionen ner! Det
kan för den enskilde bli frustrerande och dyrt men globalt sett
är detta kortsiktiga tänkande katastrofalt. Man är totalt utlämnad
och känner sig otroligt frustrerad och om det vore för någon speciell
anledning man skulle vilja hoppa av i närmaste hamn så skulle
det vara detta faktum.
Vi läser fyrfärgsbroschyren om ”den senaste
utvecklingen och den enastående styrkan, gjort för dom tuffa tagen
på Jordenruntkappseglingarna”; vissa saker höll inte ett år i
stilla passadvindsegling, andra inte ens det. Idag skulle jag
nog hellre köpa ”billigare och sämre” om jag visste att jag fick
god hjälp och service när så behövdes. Det skulle behövas en ordentlig
attitydförändring. Det vore ett önsketänkande att få bjuda några
av ”försäljarna” på några verkliga historier och en liten
”sundowner” tillsammans med våra långseglarvänner långt, långt
borta…!
Hur man löser olika problem som då utrustning
havererar, ändras efter hand som tiden gick och ju längre ”bort”
vi kom. Man ser på ett ”dött” - söndrigt - instrument som man aldrig
tidigare skulle våga öppna och kolla med lite andra ögon och inställning.
Man vet att det inte går att köpa nytt eller att få det lagat
på närmaste verkstad! Så man försöker och man lär sig, man slår
i böcker och man frågar medseglare. Tillsammans och till slut
lyckas man till 90 % lösa problemen, åtminstone tillfälligt.
CAVE Sol, Salt, Sand och Shildren! För att
förhindra mögel, fukt och korrosion under däck fick ingen, inklusive
vänner och tullare, se till att antingen ta av sig skorna eller
skölja fötter och händer i färskvatten. Det stod alltid en liten
duschflaska på däcket när vi gick ombord. Det var mycket tjat
på barnen i början men som allt annat ombord så blir det en rutin
och ingen funderade mer på det. Det lönar sig definitivt, vi såg
många exempel på båtar, ”kidboats”, där barnen sprang ner saltvåta
och satte sig och spela dataspel? Det blir dyrt med all ny utrustning
i längden. Vår 12 år gamla ESKA reserv-radio plockade vår vän
Nisse Falk isär då vi kom hem och hans spontana kommentar var
att den såg fortfarande ny ut inuti! Efter 12 år i en segelbåt!
Ta in alla tampar från solen, sy på kjol på bomkapellet som täcker
masten, tampar och vinschar ner till däck. Det lönar sig att spara
lite vatten till att tvätta av däcket med efter en översegling.
Det gick bara åt tio liter i en duschpåse, om vi först spolade
och tvättade av alla saltkristaller med saltvatten och sen bara
duschade av med lite ”sött”.
RIGG – SEGEL
- Nordic Mast, kutterriggad.
- Furlex rullfock på både genua och kutterstag.
- Spinnakerbommar 2 stycken.
- Fockbom 1 stycken.
- Jacky pole 1 stycken.
- Segel; Helt nya Doylesegel vid starten.
- Storsegel 61 kvm, Dacron, full-latter.
- Passadvindsgenua 50 kvm, Dacron
- Stagsegel-fock 24 kvm, Dacron.
- Genua 75 kvm, CL-Laminat, Började delaminera
efter mindre än ett år och hade lagats otaliga gånger och var
”slut” redan i Nya Zeeland. Denna duk lanserades som speciellt
utvecklad för ”cruising” och hade ”enastående styrka” och skulle
garanterat hålla för två jordenruntseglingar? Broschyrerna var
imponerande i sin övertygelse. Vi blev försökskaniner i ett för
oss dyrt test, där vi först då duktillverkaren i England erkände
att denna duk inte längre lämpar sig för rullfock och långsegling
fick tillsänt oss en ny genua, nu i Dacron. Samtliga med liknande
segel hade problem och var missnöjda men alla orkade inte kämpa
för sin rätt. För lång tid framöver är Dacron det enda alternativet
vad än din segelmakare vill lura på dig!
- Spinnaker 200 kvm, gammal och sliten men höll,
nästan!
- Stormfock 15,75 kvm, behövdes aldrig användas.
- Andersen vinchar 13 stycken på däck och mast,
helt i rostfritt, inga problem!
- Lewmar, 2 stycken, Three speed 65, har plastdetaljer
som slits!
- Proffsig riggare på Selden Mast i Danmark
gick igenom hela riggen året innan vi seglade, kändes tryggt och
fick många praktiska råd som vi behöver för att tex. upptäcka
slitage och tecken på ”fatigue” i riggen.
MOTOR
- Mercedes OM 314, 85 hästkrafter, 4
cylinders diesel. Marschfart på 2200 varv 5,5 knop. Dieselförbrukning
ca 5 liter i timmen.
- Dieseltank; 700 liter i kölen.
- Konverterade lastbilsmotorer, typ Ford, Mercedes
är mycket vanligt på långfärdbåtar. Man kan bara gå upp till närmsta
bilmekaniker för att få både hjälp och reservdelar billigare.
- Ren diesel är det viktigaste och det förhindras
genom att snarast köpa ett stort ”Baja” filter, ingen tankade
utan ett filter, hade man inget lånade man. Och man är ALDRIG
säker, flera båtar fick problem i Australien i en stor marina!!!
Vi tillsatte också alltid ”Biocide” för att förhindra uppväxt
av bakterier i tank och filter. Vi hade få problem med själva
motorn, vi fick vatten i generatorn, ( = alternator) ett par gånger
och hade två i reserv men bara en fungerande kvar då vi kom hem.
Olja är dyrt och på tre år gör man av med massor av liter olja,
köp stora mängder när det är billigt!
- Propeller; Gori 26”, foldingpropeller, satt
på då vi köpte båten, hade inte råd med ny fast propeller!
- Mase Mariner 5000, 1 cylinder dieselgenerator
för 220 volt, ständiga problem med allt, men bästa sättet att
lära sig hur en dieselmotor fungerar. När vi bestämde oss för
att inte vara beroende av den längre så gick den mycket bättre
och reparationerna gick lättare!
Får stanna hemma nästa gång, satsar kanske
på ett litet bensindrivet el-verk istället.
- WEMA tankmätare till alla tankar, diesel
och vatten fungerar pga sin enkelhet alltid bra.
ELUTRUSTNING
- Batterier- blybatterier, 600ampertimmar,
plus startbatteri, plus ett nödbatteri 70 ampertimmar.
- Batteriladdare; Victronic Pallas 12/50,
OBS – kontrollera vattennivån ofta i tropikerna och vid mycket
motorgång, annars en dyr läxa.
- Inverter; Statpower – Pro Sine 1800 i, fungerade
bra till det mesta.
- Vindgenerator; Aerogen 6, gav oss mycket
ström för ankar, mindre i passadvindarna. Likriktaren gick sönder
två gånger, och rostfria skruvar i aluminium korregerar snabbt
ihop och gör nedmontering omöjlig.
- Släp och vindgenerator;Aquair 100 W, vårt
bästa köp, gav mycket ström då vi seglade och hade vidare ett
väl genomtänkt system som gör att man enkelt sätter på propellerblad
och hissar upp i riggen och förvandlas till en extra vindgenerator!
- Jordfelsströmbrytare 220V-systemet.
- Krypströmsindikatorer, känsliga mvolt mätare
som mätte spänningen mellan samtliga batteripoler och stålskrovet.
Medför också snabb felsökning!
- Skiljetranformator för säker landström ombord.
NAVIGATION
OCH KOMMUNIKATIONSUTRUSTNING
- Kompass; Rigel-Whitlock C-15, en del kompasser
”tiltar” dvs lutar på södra halvklotet, viktigt få en som är kompenserad
för detta.
- VHF; Sailor - C 402, blev tyst i Oman?
- VHF; Sailtron –80, gammal med god.
- Hand-VHF; ICOM, otroligt viktigt för kommunikation
mellan båt och land.
- GPS; Phillips AP Mark 8, tog ibland lång
tid att få första fix, men fungerade klanderfritt. GPS;Garmin
II plus som backup.
- Ekolod; VDO, äldre modell men fungerade,
dock för små och otydliga siffror.
- Vindinstrument; VDO som fungerade bra trots
hög ålder men efter ett elektrisk överslag tvingades vi köpte
en ny VDO-varvräknare i Singapore som visade sig vara sönder då
vi kom ut på ”Singapore Strait”, och där vänder man inte om!
- SSB- kortvågsradio- ICOM –IC 706 med AH-3
som automatisk avstämmare hade vi alltid kontakt med andra båtar
på alla överseglingar. Vi investerade sen i ett modem- PTC II,
SCS, som innebär att vi nu kunde e-maila direkt från båten, gratis.
- Dator; Toshiba, Satellite Pro. Mycket nöjd,
använts till skola, spel, navigation, sjökort, väderfax, e-mail,
tidvattenprogram etc.
- Ankarlanterna med lågenergilampa och skymningsrelä
var mycket värdefullt, när man om kvällen skulle ro ut till
båten!
- Sjökort; Komplett uppsättning papperskort.
I Nya Zeeland köpte vi för dyra pengar elektroniska sjökort för
delar av hemseglingen och detta var ett stort lyft och med mycket
större säkerhet då pojkarna nu enkelt kunde följa med var vi befann
oss, och då vi också hade kopplat GPS´n till datorn. Innebar att
dom tyckte det var kul att ha vakt och Birgitta och jag kunde
avlastas mer.
- Radar- JMA-2253, en stor ”riktig” radar som
var ovärderlig i många tillfällen. Vi kunde genom att dubbelkontrollera
med vårt elektroniska sjökort och GPS´n känna oss ganska
”trygga” i både dimma och mörker.
- Sextant, låg 99,9 % av tiden nerpackad, vi
tränade några gånger på vår Davis plastsextant.
SÄKERHETSUTRUSTNING
- Livflotte; Viking 10 man med självutlösare
om båten sjunker.
- Brandsläckare 6 stycken och en i motorrummet.
Brandfilt och brandhandskar vid pentryt.
- Gasolvarnare i pentryt.
- Brandvarnare i varje utrymme.
- Länspumpar 2 stycken med automatik, en mindre
Whale och en större Johnson, 2 stycken handpumpar. Vi hade en
220 volts pump med stor kapacitet för tömning och brandsläckning.
- Kikare-vanlig! Dom båtar som hade en nattkikare
av tredje generationen sa att dom hade svårt att klara sig utan.
Vi vet att det var mycket vi inte såg när vi seglade i mörker
i Indonesien.
- Dan Buoy, plus 2 stycken livbojar med ljus.
2 stycken kastlinor;
- EPIRB- Newcom NC-270
- Strålkastare 12 Volt. Dyklampor viktigt att
ha då man måste dyka ner och skära loss fiskenät kring propeller
och köl på sydkinesiska sjön mitt i natten.
ANKARUTRUSTNING
- Ankarspel; MUIR VE-3000, 12V, måste servas
regelbundet!
- Kätting; 60 + 10 meter ½ tums .
- Ankare; CQR 35 kg som huvudankare. Höll alltid,
men det är lika viktigt med rätt ankringsteknik som med vilket
ankare man väljer att lägga ut!
- Ankare; Bruce 30 kg som andra-ankare, låg
alltid färdigt i fören med 10 meter kätting och resten lina.
- Ankarlina; 100 meter multiplat lina 28mm,
plus 60 meter Ankarolina på rulle. Reserv ca 200 meter undanstuvade
linor som bla användes i Panama kanalen.
- Ankarvikt; AnchorBuddy som löper på kätting
och ökar kättingens tyngd med 30% och medför att man inte ”seglar”
så mycket på en ankarplats.
STYRNING
- Whitlock – vajerstyrning.
- Autopilot; Autohelm 1000+, ”Lillalf”
kopplades på vårt vindroder vilket innebär att det går åt mycket
mindre kraft att styra en 50 fot och 23 tons stålbåt, än det var
att styra vår tidigare 24 fot och 1,8 ton Drabant med roderkult!
Trots detta hade vi som alla andra Autohelmägare massor av problem
med denna ”leksak”! Det är inget annat, den är inte gjord för
annat än insjösegling. När sen reservdelarna ligger förpackade
i ”packet” så tvingas man köpa dom delar som INTE går i sönder
till hutlösa priser. Det är ALLTID samma rem som går i sönder
hos alla och nu har vi fem uppsättningar delar som tillsammans
betingar ett värde av en ny pilot? Fjärr-kontrollen läckte in
vatten efter första regnbyn?
- Vindroder; Windpilot Pacific II+, inköptes
på Trinidad och var en trogen, pålitlig och ovärderlig extragast
vår ”Gandalf.” Windpilot tillsammans med Hydovane och Monitor
är dom vanligast förekommande och dom som har bäst rykte så döm
av vår förvåning när vi vaknade i Gibraltar och såg att roderbladet
var knäckt i vattenlinjen. Denna katastrof blev inte mindre av
Windpilots totala avsaknad av erkännande trots att tre oberoende
företag och tester visat på galvanisk korrosion mellan tre olika
metaller i vattenlinjen; stoppring i brons, hjärtstocken i rostfritt
och inuti vanligt galvaniserat stål. Så är någon innehavare av
ett Windpilot så prova med en magnet på roderaxeln, annars kan
ni få en obehaglig överraskning till sjöss.
PENTRY –
TOALETT
- Spis; ENO, gasolspis. Ta med nya brännare,
dom håller högst 6 månader innan dom rostar sönder och gör det
omöjligt att skruva ner lågan på sparlåga.
- Gasoltuber, 3 x 6 kg svenska ståltuber, plus
6 x 3 kg Campingaz. Vi gjorde av med ca 3 kg per 14 dag. Vi hade
aldrig problem med att få gasol och två av 6 kg tuberna använde
vi aldrig.
- Watermaker- PUR 35 som fungerade men gav
inte utlovade 5 liter, gav max 4 liter i timmen. Vårt pumphus
var av plast och läckte alltid, ett ständigt droppande och alla
vi pratade hade samma problem. Vi hörde att man senare ändrade
konstruktionen till rostfritt och att det var bättre. När jag
skrev och klagade till USA fick vi veta att dom inte hade hört
talas om problemet men att vi kunde få köpa ett nytt pumphus för
ett bra pris; 7000 kronor, nästan ½ nypriset som vi hade gett
en gång???
- Fläktar; Hella-fans, är klart bästa fläktar
med tyst gång och drar lite ström. Och dom behövs, så många som
kan få plats!
- Kyl; Isoterm som gick konstant i 3 år och
fungerade mycket bra. Viktigt med ventilationen kring kompressorn
fram för allt i tropikerna. Dom som hade vattenkyld Isoterm var
också nöjda.
- Frysbox i förpiken, 220V, som bara användes
över Atlanten och då vi låg i Nya Zeeland vid kaj.
- Damsugare 220V, det finns damm i paradiset
också och i barnbåt speciellt.
- Tvättmaskin; Nova-Sirroco, 220V, plast, köpt
billigt på Claes Olsons. Liten och lätt att ta upp i sittbrunn
men lite använd, badbyxor behöver inte tvättas ofta. Lakan lämnade
vi oftast in i land.
- Vattentankar; 2 x 300liter + 2 x 150 liter.
- Toalett; PAR, med septiktank. Provade matolja,
ättika, vinäger, salpetersyra men det finns inga genvägar att
få slippa det minst roliga jobbet ombord, att rensa och byta slangarna.
Nu gör jag det INNAN det är stopp, ca var 6;e månad, det gör det
lättare.
ÖVRIGT
- Gummibåt; Aguapro 310, med aluminiumbotten
var en dröm att få efter att vår 15 år gamla Zodiac 310 till slut
gav upp i Singapore. Har en Zodiac 270 i reserv.
- Utombordsmotorer; Yamaha 8 hk, startade alltid.
Johnson 5 hr, startade aldrig! Yamaha är otvetydigt den vanligaste
utombordaren och finns överallt i världen. Idealiskt vore att
ha en större som medför planing med full besättning och en mindre
lätt 2 hk som reserv. Rekommenderar att alla gör ”gummibåtstestet”,
lägg dingen eller dingarna långskepps och se hur fort ni kan dra
er båt. Vi kom upp i hela 3 ½ knop utan problem vilket kan vara
tryggt och veta om motorn ger upp på fel tid och plats.
- Lång kraftig vajer att låsa både dinge, tank
och motor, helst också åror och bensinslang!
- Kajak som ger möjlighet till spännande utflykter.
- Segeldinge till barnen.
- ”Solarbags” Duschpåsar, minst 5 stycken hängde
alltid på däck. I långa tider försöker man solvärma påsarna för
att få en varm dusch, för att sen i långa perioder skydda påsarna
från solen för att få en svalkande dusch.
- Fiskeutrustning; flera stor PEN-rullar på
spö, vilket gjorde att vi fångade mycket fisk fram för allt efter
att vi hade lärt oss göra dragen själv.
- Glomex; för radio och TV, men den blåste
tidigt i havet och den passar nog bäst för skärgårdssegling.
- Windscoop.
- Soltak och ”Bimini” är ett måste för att
skydda sig mot solen. Vi kunde samla regnvatten i våra solskydd.
DYKUTRUSTNING
- Dykkompressor; Bauer , Utilus U2B, 250
bar. Tyvärr klarade inte vår generator ge tillräckligt med ström
så vi fick ofta ”låna” ström när vi ville fylla våra tuber. Men
många hade starka generatorer men ingen kompressor så alla blev
nöjda!
- 2 uppsättningar dukutrustningar, Scubapro.
- Tuber; ståltuber 2x12 liter och aluminiumtuber
2x12 liter.
- Handpump
|