ARIEL IV
Ariel
är ett gammalt hebreiskt namn som betyder vindburen, av vinden
kommen, vindande. Den mest kända båten med det namnet
var den vackra klippern Ariel, som gick på tetraden mellan
England och Kina på 1800-talet. Tävlande med andra välkända
teklipperskepp, som t ex Cutty Sark och Thermopylae, om att vara
först med att docka in i London med årets första
telast. Ett på den tiden mycket prestigefyllt race för
handelsskepp.
Ariel IV
byggdes i Danmark åren 1982 - 85. Denna Ariel har redan
gjort en resa runt jorden, med sina första danska ägare
1985 - 88. Båten är en 50 fot stålbåt,
ritad och konstruerad av dansken Arne Borghegn, byggd på
rundspant för styrka och estetik. Kutterriggad och flushdäckad
med två separata sittbrunnar. Vacker enligt gammal Arieltradition.
Bredd 4,42 m, djupgående 2,5 m, deplacement 22 ton, segelarea
i krysställ 150 kvm, 4 hytter med 10 fasta kojplatser, salong,
och pentry, 12 v/220 v elsystem och i övrigt väl utrustad
för en lång och säker segling på världshaven.
|
Borghegn 49'
Maxi Sloop
Skala 1:40
Längd |
15,01 m |
Bredd |
4,42 m |
Djupgående |
2,5 m |
Storsegel |
61 m² |
Rullgenua |
75 m² |
Stagsegel |
24 m² |
Passadvindsgenua |
50 m² |
Stormfock |
16 m² |
|
Borghegn 49' |
|
UTRUSTNING OMBORD ARIEL IV
”Wherever I lay my hat, thats my home” (
Paul Young), skulle kunna översättas av en långseglare med ” Mitt
hem är där min båt ligger”. Det innebär att vi får ha med oss
allt vi behöver för dom flesta eventualiteter. Mycket kan man
planera vad gäller reservdelar men inte allt. Dom oförutsedda
händelserna tycks ibland vara dom som dominerar. Att ha ett så
fullständig reservdelslager som överhuvudtaget är rimligt och
möjligt ökar fram för allt tryggheten.
Tänk ALDRIG; ”nu är allt fixat, nu fungerar
allt ombord, vi har inga problem”; det är ”bara en TIDSFRÅGA”.
Våra vänner på ”Synchronicity” myntade ett annat uttryck som vi
sen ofta fick höra Dave säga; ” det finns inga lätta lösningar”.
Alla nyinköp och alla förändringar är högpotentiella
faror, det är där man skall felsöka först. Det är ofta nyinstallerade
saker som går sönder först, men håller dom sin prövotid på kanske
3-6 månader så är det oftast bra grejer. Alla vet som planerar
långsegla nödvändigheten av att få provsegla sin båt och utrustning
helst ett år innan man skall iväg, men vem får tid och utrymme
för sådan lyx. Det kan dock inte påpekas för ofta hur viktigt
det är att i tid prova utrustningen och om något går sönder så
finns både affären och garantin närmare! För när man väl är på
väg vet alla seglare att det är ”Murphes law” som gäller!
ARC-rallyt över atlanten hade 220 båtar
på startlinjen sist. Som vanligt resulterar det i en mängd kanske
värdefull information vad gäller utrustning och dess hållbarhet.
Man sammanställer enkäter efter målgång och får fram om kaptenen
är nöjd eller inte nöjd med sitt val av utrustning efter 2-3 veckors
segling i passadvindssegling. Efter att ha studerat dessa resultat
ett antal år får jag det inte att stämma med min verklighet. Vad
är 3 veckors segling mer än en lite längre semestersegling? Om
båtprylar inte håller längre än så är det något som är fel. En
säkrare källa vore SXK´s Medelhavsseglare som har sammanställt
sina erfarenheter över mycket längre tid.
Vid alla nyinköp av utrustning borde
man alltid tänka och följa samma riktlinjer; vilka reservdelar
kan jag behöva, sen köpa dubbelt upp, se till att få en personlig
kontakt som du förhoppningsvis kan lita på, få adress, telefonnummer,
mailadress och så klart handbok, manual och reservdelskatalog.
Det skall finnas en så lätt rak kommunikation som möjligt, ingen
skall kunna ”gömma sig”! Ta noga reda på vad ”Worldwide” garanti
betyder, vem har det egentliga ansvaret för en produkt; tillverkaren,
agenten, säljaren eller alla återförsäljare i hela världen?
Detta är det minsta man kan begära och får du inte det så köp
av någon annan. I konsumtionssamhällets kölvatten kostar service
och hjälpsamhet tid och pengar. Ansvar, Yrkesstolthet och Nöjda
Kunder syns inte i budgetens resultat!
När du lämnar in din söndriga tex. autopilot
så lyssna inte på ”försäljarens” förvånande attityd när han säger
” det har vi aldrig haft problem med förr”, och ”den måste
ha fått jobba hårt” osv.
Tro heller inte på din försäljare om han
säger att hans produkt inte har några svagheter när du frågar
honom vilka delar kan eventuellt, kanske gå i sönder eller slitas
ut och som då vore bra att ha med sig!
Vad vore en långfärdsbåt utan ”listor”; ”att
köpas”, ”att fixas”, komihåglistor för motorservice, oljebyte,
filterbyte, batterivattenkontroll, etc., En speciell lista
kallade vi för ”BreakDowners”! Här förde vi fortlöpande allt som
gick i sönder, vad som blev gjort, om vilka reservdelar som används
som sen måste ersättas. Listan fördes datumavis. Där kan vi se
att det var i början vi hade mest problem, i början av hela resan
men också i början efter varje längre stopp!
Att sen ha bra listor med delar och var man
gömt sin reservdel i båten ökar bara säkerheten. Att utrusta
en båt för långsegling innebär inte automatiskt lika för alla,
vi seglar olika. Har olika stor plånbok och behov. Vi fann bl a
att dyrt och bäst inte alltid var bäst och fram för allt inte
vad gäller att få den service och hjälp vid behov som man kanske
kan förvänta sig. Om vi hade ett svart moln som störde vår segling
var det otvetydigt den nonchalans och total brist på hjälpsamhet
och förståelse som några återförsäljare visade upp. Detta är ingalunda
något unikt för Ariel IV eller Sverige! Man samlades oftast för
en ”sundowner” på någon av båtarna på alla ankarplatsen och dom
historier som där kunde förtäljas skulle man varit klok nog att
nedteckna, det hade blivit en bok i sig. En historia som ofta
återkom där sanningshalten är svårvärderad men som skapar osäkerhet
och efter ett tag tror man på den; att det finns hos många stora
tillverkare, inte bara båttillbehör, någon som mycket målinriktat
konstruerar och sen tillverkar detaljer med en viss uträknad livslängd
och som sen ”skall” gå i sönder, antingen med stora kostnader
för lagning eller reservdelar och som tvingar oss att köpa nytt.
Dvs inget skall hålla för länge för då går produktionen ner! Det
kan för den enskilde bli frustrerande och dyrt men globalt sett
är detta kortsiktiga tänkande katastrofalt. Man är totalt utlämnad
och känner sig otroligt frustrerad och om det vore för någon speciell
anledning man skulle vilja hoppa av i närmaste hamn så skulle
det vara detta faktum.
Vi läser fyrfärgsbroschyren om ”den senaste
utvecklingen och den enastående styrkan, gjort för dom tuffa tagen
på Jordenruntkappseglingarna”; vissa saker höll inte ett år i
stilla passadvindsegling, andra inte ens det. Idag skulle jag
nog hellre köpa ”billigare och sämre” om jag visste att jag fick
god hjälp och service när så behövdes. Det skulle behövas en ordentlig
attitydförändring. Det vore ett önsketänkande att få bjuda några
av ”försäljarna” på några verkliga historier och en liten
”sundowner” tillsammans med våra långseglarvänner långt, långt
borta…!
Hur man löser olika problem som då utrustning
havererar, ändras efter hand som tiden gick och ju längre ”bort”
vi kom. Man ser på ett ”dött” - söndrigt - instrument som man aldrig
tidigare skulle våga öppna och kolla med lite andra ögon och inställning.
Man vet att det inte går att köpa nytt eller att få det lagat
på närmaste verkstad! Så man försöker och man lär sig, man slår
i böcker och man frågar medseglare. Tillsammans och till slut
lyckas man till 90 % lösa problemen, åtminstone tillfälligt.
CAVE Sol, Salt, Sand och Shildren! För att
förhindra mögel, fukt och korrosion under däck fick ingen, inklusive
vänner och tullare, se till att antingen ta av sig skorna eller
skölja fötter och händer i färskvatten. Det stod alltid en liten
duschflaska på däcket när vi gick ombord. Det var mycket tjat
på barnen i början men som allt annat ombord så blir det en rutin
och ingen funderade mer på det. Det lönar sig definitivt, vi såg
många exempel på båtar, ”kidboats”, där barnen sprang ner saltvåta
och satte sig och spela dataspel? Det blir dyrt med all ny utrustning
i längden. Vår 12 år gamla ESKA reserv-radio plockade vår vän
Nisse Falk isär då vi kom hem och hans spontana kommentar var
att den såg fortfarande ny ut inuti! Efter 12 år i en segelbåt!
Ta in alla tampar från solen, sy på kjol på bomkapellet som täcker
masten, tampar och vinschar ner till däck. Det lönar sig att spara
lite vatten till att tvätta av däcket med efter en översegling.
Det gick bara åt tio liter i en duschpåse, om vi först spolade
och tvättade av alla saltkristaller med saltvatten och sen bara
duschade av med lite ”sött”.
UTRUSTNINGSLISTA ARIEL IV
RIGG – SEGEL
- Nordic Mast, kutterriggad.
- Furlex rullfock på både genua och kutterstag/fock.
- Spinnakerbommar 2 stycken.
- Segel; Nya segel från Elvström Sails, 2010.
- Storsegel 61,7 kvm, full-lattesegel, HydraNet
- Stagsegel-fock 22 kvm, HydraNet
- Genua 58 kvm, HydraNet. Högt skuren.
- Passadvindsgenua 50 kvm, Dacron, Doyle Sail, 1998
- Spinnaker, 192 kvm, Nylon. Code 2S, Triradial, 1,5 oz. Vit/Lavendel. Elvström Sails, 2013.
- Stormfock 15,75 kvm. Dacron. Doyle Sails, 1998.
- Andersen vinschar 13 stycken på däck och mast, helt i rostfritt, inga problem!
- Skotvinschar genua 2 st Lewmar, Three speed 65
- Skotvinschar stagsegel/fock 2 st Andersen Two speed 56, Self tailing.
- Skotvinschar storsegel 2 st Andersen Two speed 46.
- Skotvinschar nedhal 2 st Andersen Two speed 28
- Fallvinschar 2 st Andersen Two speed
- Fallvinsch storfall Andersen Two speed, Self tailing.
- Fallvinsch stagsegel Andersen 16
- Vinsch revlinor Andersen 46, Two speed
- Vinsch spinnakerbom masten, Andersen Line driver
- Nya vant och löpande rigg, Selden Mast, Danmark, 2002-03-05
MOTOR
- Mercedes OM 314, 85 hästkrafter, 4 cylinders diesel. Marschfart på 2200 varv 5,5 knop. Dieselförbrukning ca 5 liter i timmen.
- Dieseltank; 700 liter i kölen.
- Konverterade lastbilsmotorer, typ Ford, Mercedes är mycket vanligt på långfärdbåtar. Man kan bara gå upp till närmsta bilmekaniker för att få både hjälp och reservdelar billigare.
- Ren diesel är det viktigaste och det förhindras genom att snarast köpa ett stort ”Baja” filter, ingen tankade utan ett filter, hade man inget lånade man. Och man är ALDRIG säker, flera båtar fick problem i Australien i en stor marina!!! Vi tillsatte också alltid ”Biocide” för att förhindra uppväxt av bakterier i tank och filter
- Propeller
- 1; Flexofold 24x17, 3L 3 bladig foldingpropeller. Ny 2023.
- Propelleraxeltätning; PSS typ STD på axeldiameter 40 mm. Ny 2023
- Flexibel koppling; R&D 5”, Ny 2023
- Propelleraxel diameter 40 mm, Ny 2023, inklusive 2 st nya Cutlesslager.
- 2; Reservpropeller; Gori 2 blad, 24x16 1984
- 3; Reservpropeller; Fast 3 blad, Mikado 25x16 LH, NIB, Maganbrons.
- WEMA tankmätare till alla tankar, diesel och vatten fungerar pga sin enkelhet alltid bra. Bytt tankgivare 2016.
ELUTRUSTNING
- Batterier
- 1; Förbrukning; 6 st Varta 75 Ah, bly, Maintainfree, 2019
- 2; Startbatteri; Exide Premium, Flooded blybatteri 100Ah, 900 CCA. Nytt 2021
- 3; Nödbatteri; Multi Marin 60 Ah, AGM, nytt 2023.
- Batteriladdare; Victronic Pallas 12/50, till förbrukningsbatterierna.
- Batteriladdare; Mobitronic 15 A, till startbatteriet.
- Inverter; Statpower – Pro Sine 1800 i, fungerade bra till det mesta.
- Vindgenerator. 2 st AirBreeze, nya 2013.
- Släp och vindgenerator;Aquair 100 W, vårt bästa köp, gav mycket ström då vi seglade och hade vidare ett väl genomtänkt system som gör att man enkelt sätter på propellerblad och hissar upp i riggen och förvandlas till en extra vindgenerator!
- Jordfelsströmbrytare 220V-systemet.
- Krypströmsindikatorer, känsliga mvolt mätare som mätte spänningen mellan samtliga batteripoler och stålskrovet. Medför också snabb felsökning!
- Skiljetranformator för säker landström ombord. Ny Victronic 3400W, 2021.
- Solceller; 2x 85 W, 1998. 2 x 100 W, 2013, SolarLab. MPPT-laddningsregulator – 40A, 2013.
NAVIGATION OCH KOMMUNIKATIONSUTRUSTNING
- Kompass; Rigel-Whitlock C-15, en del kompasser ”tiltar” dvs lutar på södra halvklotet, viktigt få en som är kompenserad för detta.
- VHF, ICOM, IC-M601, Ny 2009. + remote mic i sittbrunn + sittbrunnshögtalare.
- Hand-VHF; ICOM, otroligt viktigt för kommunikation mellan båt och land. IC-M73, 1 st ny 2013, 1 st ny 2021.
- Vindinstrument; Raymarine ST 60, 2010.
- Ekolod; Raymarine ST 60, 2018
- Ekolodreserv; Hummingbird 160, 2020.
- SSB- kortvågsradio- ICOM –IC 7000 med AH-3 som automatisk avstämmare hade vi alltid kontakt med andra båtar på alla överseglingar
- Pactor-Modem för PTC II, SCS kopplat till dator.
- Dator;
- 1; Fit PC 3, + extern skärm, ny 2017
- 2; Lenovo laptop
- 3; Ipad Air
- Plotter;
- 1; Raymarin A50, Ny 2010
- 2; Garmin Echomap UHD92sv, ny 2023
- Ankarlanterna, Lopolight LED, ny 2021.
- Sjökort; Komplett uppsättning papperskort, nu nedpackade.
- Installerade sjökortsprogram; OpenCPN, Navionics, iSailors.
- Radar- JMA-2253, en stor ”riktig” radar som var ovärderlig i många tillfällen. Vi kunde genom att dubbelkontrollera med vårt elektroniska sjökort och GPS´n känna oss ganska ”trygga” i både dimma och mörker.
- Sextant, låg 99,9 % av tiden nerpackad, vi tränade några gånger på vår Davis plastsextant.
- SPOT, Satellitkommunikation . Findmespot. Ny 2010
- Iridium Go, Satellitkommunikation, data/tele. Ny 2018.
SÄKERHETSUTRUSTNING
- Livflotte; Viking 8 man, ny 2010, med Hydrostatrelä, servad 2022.
- Brandsläckare 6 stycken och en i motorrummet. Brandfilt och brandhandskar vid pentryt. En kolsyresläckare för motorrummet, sitter vid navbordet, ny 2010
- Gasolvarnare i pentryt, ny 2023, + Manuell elektrisk gasolavstängare i pentryt.
- Brandvarnare i varje utrymme.
- Länspumpar 2 stycken med automatik, en mindre Whale och en större Johnson, 2 stycken handpumpar. Finns en 220 volts pump med stor kapacitet för tömning och brandsläckning.
- Kikare-
- 1; Kamakura 7 x 50
- 2; Minolta 10 x 50
- 3; Nikon 10x25
- 4; Nattkikare Raymarine
- Baltic LifeSaver LS 101, ny 2024
- Suede Buoy MOB – Recovery System, ny 2023
- Dan Buoy, plus 2 stycken livbojar med ljus. 2 stycken kastlinor;
- EPIRB- ACR, RLB.37, ny 2013
- Navtex; Furono NX 300, ny 2005.
- Strålkastare 3 st, 12 Volt. Dyklampor viktigt att ha då man måste dyka ner och skära loss fiskenät kring propeller och köl mitt i natten.
- Larm; YachtSafe.
ANKARUTRUSTNING
- Ankarspel; MUIR, Storm VRC, V3500, 1500W, 12V, Nytt 2013
- Kätting; 60m x 2 + 10 meter ½ tums .
- 1; Ankare; CQR 35 kg som huvudankare. Höll alltid, men det är lika viktigt med rätt ankringsteknik som med vilket ankare man väljer att lägga ut!
- 2; Ankare; Bruce 30 kg som andra-ankare, låg alltid färdigt i fören med 10 meter kätting och resten lina.
- 3; Ankare; Danfort 15 kg. Reserv.
- Ankarlina; 100 meter multiplat lina 28mm, plus 60 meter Ankarolina på rulle. Reserv ca 200 meter undanstuvade linor som bla användes i Panama kanalen.
- Ankarvikt; AnchorBuddy som löper på kätting och ökar kättingens tyngd med 30% och medför att man inte ”seglar” så mycket på en ankarplats.
STYRNING
- Whitlock – vajerstyrning.
- Autopilot;
- 1; Raymarine, Kursdator SPX30 + JEFA motor och drivenhet typ 2, 3600Nm, Ny 2009. 2 st reservmotorer ombord.
- 2; Autohelm 1000+, ”Lillalf” kopplades på vårt vindroder vilket innebär att det går åt mycket mindre kraft att styra en 50 fot och 23 tons stålbåt.
- Vindroder; Windpilot Pacific II+, inköptes på Trinidad och var en trogen, pålitlig och ovärderlig extragast vår ”Gandalf.” Köpte nytt roder JEFA 2009.
PENTRY – TOALETT
- Spis;
- 1; ENO, gasolspis. Ta med reservdelar!
- 2; Tefal. Inductionsspis IH2108, 2100W. Ny 2021
- Gasoltuber, 3 x 6 kg svenska komposit-tuber, plus 6 x 3 kg Campingaz. Vi gjorde av med ca 3 kg per 14 dag. Vi hade aldrig problem med att få gasol.
- Watermaker; SPECTRA Ventura 150, 25 liter/h, köpt begagnad 2008.
- Fläktar; Hella-fans, är klart bästa fläktar med tyst gång och drar lite ström. Och dom behövs, så många som kan få plats!
- Kyl; Isoterm ASU, Viktigt med ventilationen kring kompressorn fram för allt i tropikerna. Ny 2006.
- Frysbox i förpiken, 220 volts kompressor.
- Damsugare 220V, det finns damm i paradiset också och i barnbåt speciellt.
- Tvättmaskin; CANDY, Automatic 1000T, ny 2008. Ca 2,5 kg.
- Vattentankar; 2 x 300liter + 2 x 150 liter.
- Toalett; PAR, med septiktank. Provade matolja, ättika, vinäger, salpetersyra men det finns inga genvägar att få slippa det minst roliga jobbet ombord, att rensa och byta slangarna. Nu gör jag det INNAN det är stopp, ca var 6;e månad, det gör det lättare.
- Septiktankmätare Gobius 4, ny 2023
ÖVRIGT
- Gummibåt;
- 1; Highfield PVC, CL-340, ny 2018.
- 2; Suzumar 240, PVC, ny 2004.
- Utombordsmotorer;
- 1; Yamaha 9,9 hk CMHS, bytt förgasare till 15hk. Ny 2004.
- 2; Yamaha 2,5 hk MHS, Ny 2010.
- Idealiskt är att ha en större som medför planing med full besättning och en mindre lätt 2 hk som reserv och korta turer. Rekommenderar att alla gör ”gummibåtstestet”, lägg dingen eller dingarna långskepps och se hur fort ni kan dra er båt. Vi kom upp i hela 3 ½ knop utan problem vilket kan vara tryggt och veta om huvud-motorn ger upp på fel tid och plats.
- Lång kraftig vajer att låsa både dinge, tank och motor, helst också åror och bensinslang!
- Kajaker, 2 st; som ger möjlighet till spännande utflykter.
- Fiskeutrustning; flera stor PEN-rullar på spö, vilket gjorde att vi fångade mycket fisk fram för allt efter att vi hade lärt oss göra dragen själv.
- Glomex; för radio och TV.
- Windscoop.
- Soltak, från masten akteröver, är ett måste för att skydda sig mot solen. Vi kunde också samla regnvatten i vårt soltak. Nytt 2013.
- Sprayhoddar 2 st, + Bimini och sittbrunnstält, nytt från Kapell o Annat 2023
- ”Växthuset” – vintertäckning med kupoltält över hela båten.
- Värmare; Kabola E7, dieselvärmare, vattenburen, Ny 2004 + elpatron 2000W Ny regulator TOBY DVR5 2023.
- Grill;
- 1; Magma ”Newport”, fast monterad gasolgrill.
- 2; Cobb – grill.
- 3; Weber – grill för grillning i land.
DYKUTRUSTNING
- 2 uppsättningar kompletta dukutrustningar, Scubapro. Torrdräkter och våtdräkter
- Tuber; ståltuber 2x12 liter och aluminiumtuber 2x12 liter.
- Handpump med 5 meter slang.
|